Monday, June 04, 2012

© Leapșa: Advertorialul săracului


Circulă de câteva zile prin blogosferă o leapșă destul de faină, cu un subiect interesant, nu una dintr-aia despre culorile care îți plac și ce ai mâncat la prânz. E o leapșă-concurs, despre concursuri :D.

De foarte mult timp nu am mai cules o leapșă, și asta fiindcă nu iau niciodată lepșe aruncate „la liber” și de asemenea fiindcă, așa cum am sugerat mai sus, nu multe sunt calitative din punct de vedere al conținutului. Așa cum spunea și inițiatorul acestei lepșe-concurs, lumea a început să evite lepșele, ferindu-se de adăugarea de link-uri în articole dacă acestea nu aduc bani. Poate de aceea multe lepșe sunt abandonate în uitare.
Atenție, articol lung!


Despre Lepșe

Articolul lui Dumitru m-a stârnit și pe mine pe tema asta a lepșelor, așa că încep mai întâi prin a-mi expune propriul of .
Nu mai știu când am primit prima leapșă, fiindcă se întâmpla acum mult timp, dar știu că mi-a plăcut ideea și știu că m-au enervat cele cărora le pierdeam firul. Voiam să aflu ce au scris și alții, să merg invers cronologic până la autor, dar mă loveam de link-uri defecte sau inexistente. După părerea mea, o leapșă trebuie să poată fi urmărită de oricine, oricând. Adică atunci când răspunzi la o leapșă trebuie neapărat să spui de unde ai primit-o și cui o dai. În lumea online, pentru mine, a aminti de o persoană înseamnă să pui link spre pagina sa, să știe toți despre cine vorbești, iar în cazul lepșelor, înseamnă să pui link spre articolul respectiv, nu spre pagina principală a blogului. Repet, așa gândesc eu și alți câțiva (nu foarte mulți). O leapșă nu mai are nici o noimă dacă nu pui link-urile corect fiindcă se pierde firul. Pagina principală a unui blog se tot schimbă, nu e normal să trimiți cititorii să caute prin arhiva unui blog pentru a găsi articolul cu leapșa. Oarecum și asta e tot în tema cu care mă zbat de ceva vreme, ce a copyright-ului și atribuirii, tema inspirației. E vorba de a menționa cu link pe cel care te-a determinat să scrii, nu? De asemenea la fel de important e să dai mai departe leapșa, și nu să o lași „la liber”, să asiguri continuitate prin câteva link-uri spre prieteni.

De unde frica asta pentru link-uri? Eu  nu m-am sfiit niciodată să pun link spre persoana despre care vorbesc sau de la care m-am inspirat... În cazul de față, pentru mine, leapșa a pornit de la amicul cu gânduri constant mediocre, amic stârnit bineînțeles de cel mai recent Video Blog în care atingeam exact acest subiect sensibil al concursurilor. Altfel spus, eram al dracu de nervos că nu se respectă regulile!


Concursurile online.

Dumitru voia răspunsuri de la persoane cu vechime în domeniul ăsta al concursurilor online, așa că e normal să încep cu relatarea experiențelor mele. Nu am multe concursuri la activ fiindcă nu multe m-au interesat. Am participat la vreo 7 sau 8 concursuri în total și am câștigat de două ori (premii secundare, niciodată locul I)... Nu particip foarte des fiindcă nu tot timpul sunt interesat de premiile puse la bătaie sau fiindcă domeniile nu mă încântă. Nici nu sunt la curent cu tot ce mișcă, sau cu toate concursurile și nu pot scrie la comandă chestii care să atragă priviri.  De asemenea nu fac articole publicitare/concursuri prea des pentru a nu-mi plictisi cititorii.

Nu am cont de facebook de cât de vreo săptămâna așa că am fugit de orice concurs ce implica această platformă. În general prefer să particip doar la concursuri cu jurizare și nu la cele pe bază de „like”

Nu am organizat niciodată un concurs pe blogul meu, dar am de gând să o fac în viitorul apropiat. E drept, leapșa asta a picat la fix cu gândul meu. Adică de vreo săptămână mă gândesc să fac un micuț concurs... veți vedea detalii la momentul respectiv.

Ați observat că majoritatea (dacă nu chiar toate) concursurile cer promovare. Sau asta se câștigă din ele: promovarea celui care face concursul, promovarea sponsorului, promovarea unui produs, promovarea unei afaceri. Concursurile online, de cele mai multe ori cer redactarea unui articol pe blog, un articol care să respecte o anumită tematică, să introducă anumite link-uri pe anumite cuvinte cheie, să se răspundă la întrebări sau să se atașeze diferite imagini. Altfel spus: sunt o serie de reguli ce trebuie respectate. Foarte puține sunt concursurile care să lase mână liberă concurenților.

Cum spuneam în video, eu sunt un om al regulilor. Dacă regula spune, păi așa să se facă! De aceea cel mai urât lucru pe care îl observ la un concurs e atunci când se tolerează încălcarea regulilor. Da, ești liber să-ți redactezi cum dorești articolul participant, ești liber să faci absolut orice dorești dar trebuie să respecți instrucțiunile. Eu apreciez pe cei care sunt atât de creativi încât să realizeze advertoriale care nu par reclamă. Articole care par a fi povești... singurul lucru care dă de gol e un link pus bine și eventual apariția unui nume de produs sau o mică mențiune la final în care se arată că de fapt e o reclamă. Tudor are asemenea articole și am rămas extrem de impresionat când am citit primul articol de acest gen... Felicitări!


Cum ar trebui să fie concursul perfect?

În primul rând, perfecțiunea nu există... lucrurile se pot mereu îmbunătăți.
În privința concursurilor online, pentru mine cel mai important lucru e modul în care se decide câștigătorul. Eu consider că trebuie menționat clar, la început, modul de jurizare. Adică e tragere la sorți (și am auzit cu toții de random.org), e cu juriu (și dacă e juriu, cine e în juriu?), e pe bază de like-uri și vot public, sau e pe bază de comentarii adunate?

Consider că un concurs care cere articol pe blog nu are voie să fie prin tragere la sorți. Dacă sunt astfel de concursuri sau dacă au fost... atunci e o prostie (no offense). Atunci când TU ca organizator, ceri blogărilor să scrie, trebuie să ai un juriu care să analizeze ce au scris, nu lași la voia sorții câștigătorul.

Deci nu e random, e cu juriu... Ok, dar cine e în acel juriu? Care e baremul de corectare?  Atunci când e un juriu implicat, e imposibil să fie total obiectiv. Dacă juriul e format din cei pe care îi promovezi, de exemplu de reprezentanți ai firmei care sponsorizează, atunci ei vor urmări care articol a fost cel mai bun pentru scopul lor. Care blog a promovat cel mai mult produsul, cel mai probabil urmăresc statisticile propriului site și numără cât trafic a fost adus de fiecare link în parte. Eu unul așa aș face... Dacă e un concurs fără sponsor, persoana care jurizează alege și în funcție de propriile preferințe (îmi place bloggerul X și mai puțin Y)

Eu zic că ar trebui să fie stabilite clar regulile inițiale și să se descalifice (fără drept de apel) cei care se înscriu cu articole care nu corespund cerințelor. Să se stabilească exact pe ce criterii se va face notarea. Știm cu toții că un articol de blog se poate edita și „repara” dacă ceva nu convine....dar la un concurs acest lucru să nu fie permis. În momentul în care este trimis organizatorilor, el să fie înregistrat, verificat și memorat în starea în care se găsește. Orice modificare ulterioară să nu fie luată în considerare.

Cei care nu respectă cerințele minime, nu au dreptul să ajungă la departajare, nicidecum să mai și câștige!

Orice concurs are o temă, orice concurs vine cu o întrebare, așa că, eu spun că cel mai important e să se respecte tema și cerințele. Combinând toate metodele de jurizare, eu cred că ar trebui să se puncteze astfel (orientativ):
  • 60% respectarea temei și creativitatea de care s-a dat dovadă  pentru acest lucru,
  • 25% părerea celorlalți participanți la concurs,
  • 8% corectitudinea gramaticală și semantică a articolului,
  • 7% reacția comunității blogului la acel articol și like-urile de pe pagina oficială a concursului.

Un concurs bun trebuie să fie clar și cu instrucțiuni care să nu fie interpretabile, să nu poată fi „îndoite” de către participanți. Trebuie ca juriul, sau cei care validează participanții să fie siguri pe baremul de corectare. De asemenea am pus în calcul și părerea celorlalți participanți. Mă bazez pe omenia concurenților, și pe faptul că ei vor raporta orice neconcordanță în articole.

Ar ieși un vacarm dacă s-ar merge pe ideea comentariilor, dar eu propun altceva: concursul să fie pe etape:
  1. între 1 și 19 ale lunii (de exemplu) se trimit articolele,
  2. pe data de 19 se afișează pe pagina concursului toate articolele acceptate, adică cele care au respectat instrucțiunile (link-uri spre ele)
  3. între 19 și 25 concurenții revizuiesc toate articolele acceptate și trimit pe adresa concursului părerea proprie referitoare la fiecare articol participant. Pentru a nu se isca dispute, aceste comentarii vor fi publicate abia la finalul concursului,
  4. după data de 25 juriul analizează articolele și toate mesajele participanților, verifică impresiile comunității blogului și decid câștigătorul funcție de punctajul acumulat.
Bineînțeles, intervalele sunt fictive, concursul se poate lungi câteva luni, dar ideea e că undeva în regulament este trecut faptul că fiecare participant se obligă să „noteze” articolele participante. Sunt interzise bineînțeles comentariile lipsite de bun simț. Condiția aceasta este o condiție eliminatorie. Dacă până la data stabilită nu trimiți părerea referitoare la articole, ești descalificat.

Cum spuneam, mă bazez pe corectitudinea și omenia celor cere umblă prin online... restul oricum ar fi descalificați!


Cum ar arăta un astfel de concurs?

Salutare. Astăzi, împreună cu SC FaiN SRL lansăm un concurs spectaculos la care puteți câștiga chestii faine. Concursul se adresează blogărilor și constă, în prima parte, în redactarea unui articol în care să răspundeți la întrebarea Ce vă place / nu vă place la produsul X urmărind următoarele instrucțiuni:
  1. articolul să fie mai scurt/mai lung de „n” cuvinte,
  2. să fie folosită corect limba română,
  3. să fie introdus în articol un link spre pagina „www-1” pe cuvântul „cuvântcheie
  4. să conțină imaginea atașată sub formă de link spre pagina „www-2
  5. la finalul articolului să fie introdus un paragraf în care se menționează participarea la acest concurs cu link-uri spre membrii juriului (disponibile mai jos). Paragraful trebuie să fie scris cu un font mai mic decât conținutul articolului, să fie centrat și italic,
  6. toate link-urile să fie dofollow, să deschidă fereastră nouă și să aibă atributul „title” personalizat astfel: expresia: „teaser_aici” pentru link-urile de concurs și „titlul blogului pentru link-urile spre membrii juriului. 

Condiții de participare:
  • blogul și articolul trebuie să fie în limba română, indiferent de locația autorului,
  • autorul trebuie să aibă vârsta minimă de ## ani iar blogul să fie mai vechi de „x” luni cu o medie de „z” articole pe săptămână,
  • nu pot participa bloguri vânătoare de concursuri. Un procent maxim de 35% articole publicitare este permis
  • link-ul cu articol trebuie trimis la adresa concursului până la data de ##1## ora 23:59. Orice link primit după acestă dată nefiind luat în considerare.
  • După data de ##1## toate articolele considerate valide vor fi publicate (în ordinea înscrierii) pe pagina concursului și începe partea a doua a concursului care constă în notarea participanților.
  • Până la data de ##2## cei declarați înscriși vor vizita și vor nota de la 1 la 10 (zece fiind cea mai mare notă) articolele concurente, adăugând măcar un comentariu părere personală despre articole.

Descalificări:
  • Articolul care nu apare pe data de #### la ora 23:59 pe pagina oficială se consideră descalificat. Contestațiile și soluționările lor se vor face pe parcursul întregii zile următoare, până la ora 23.59
  • Se consideră descalificat articolul care nu respectă condițiile impuse inițial. Validarea articolelor participante se va face în momentul primirii pe adresa concursului. Orice modificare ulterioară a articolului participant nu va fi luată în considerare. O modificare majoră și neanunțată va atrage după sine descalificarea.
  • Concurenții care în intervalul ### și ### ora 23.59 nu trimit mesajul cu notarea celorlalte articole conform cerințelor, se consideră că au eșuat în realizarea celei de-a doua părți a concursului, deci vor fi descalificați.

Metoda de notare:
  • În primul rând premiem respectarea instrucțiunilor și creativitatea articolului, astfel încât procentual această cerință este notată cu 60 de procente.
  • Partea a doua a concursului este și ea  foarte importantă deoarece 25% din punctaj va fi alocat ca urmare a notelor date de voi. 15% va primi articolul apreciat și 10% va primi cel care a făcut comentariile cele mai bune.
  • Iubim limba română așa că 8 procente sunt alocate respectării gramaticii și a exprimării.
  • La final, dar nu cel mai puțin important este votul publicului, votul fanilor voștri, ai cititorilor pe care i-ați adunat pe parcursul anilor. Părerea lor aduce un procent de 7% din punctajul final.
  • Juriul va fi format din subsemnatul (link), un reprezentant al sponsorului (link) și un blogger din comunitatea mea (link), ales funcție de activitatea sa aici. Juriul va puncta articolele și comentariile trimise de participanți.
  • La finalul concursului se vor publica atât câștigătorii cât și baremul de corectare pe pagina oficială a concursului.



Cam așa aș organiza eu un concurs serios... bineînțeles că asta e „ipotetic vorbind” fiindcă de fapt e mult mai multă muncă la toată treaba asta și trebuie grijă mare la punctare, mai ales că, optând pentru „transparență totală” la final, trebuie făcut totul curat și ordonat, exact cum îmi place!

Sper să vă placă ideea mea, și sper că nu l-am dezamăgit pe cel care m-a nominalizat pentru a scrie asta și nici pe cel care ne-a stârnit!

De asemenea, având în vedere că e o leapșă... nu știu cui s-o dau mai departe... Am căutat prin blogurile apropiate mie să văd cine a participat la concursuri și  cine nu a primit încă leapșa asta.. E greu să dai mai departe o leapșă... mai ales când te învârți prin aceleași cercuri de bloguri... cam toți au primit-o și nu pot s-o dau cuiva care a primit deja.... De exemplu tocmai am aflat că și Derscanu a completat-o și mai mult decât atât mi-a și pasat-o dar eu habar nu aveam.... Nici măcar cu știam că a publicat ceva nou. Cred că a avut probleme cu feed-ul (sau eu) fiindcă abia azi au apărut 10 articole.. azi la ora 16:41 ... ciudat! tare ciudat!

Ok, am tot căutat, dar am dat de multe bloguri fără funcție de căutare sau listă de etichete.. nu știu cine a participat sau nu la concursuri, iar cei care au participat, au primit deja leapșa. Așa că o dau mai departe respectivilor: Myriam, Colorbliss, Ciprian, Sor-mea și Diana. Dacă vor avea timp și vor binevoi să participe și să scrie, le mulțumesc. Am să actualizez link-urile cu articolele respective, atunci când le vor scrie (așa vă sfătuiesc pe toți să faceți... ați citit mai sus legat de continuitatea unei lepșe, nu?)
de la mine,
numa' bine

12 comments:

  1. Frumos ce vrei tu, cam dificil de realizat - zic eu, si cam imposibil da gasit asa ceva in viitorul apropiat in Romania.
    Eu de regula nu particip la concursuri, de fapt chiar nu o fac ( o singura data am facut-o pentru Pato, atat).
    Totusi nu inteleg titlul, de ce advertorialul saracului?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salutare Petre! Da, mi-am dat seama că asemenea regulament s-ar preta pentru un concurs foarte important... mă gândesc la faptul că nu mulți și-ar bate capul cu atâtea reguli...nu pentru un premiu mic.

      Legat de titlu, așa am găsit la inițiator, așa am preluat :D Eu știam că dacă preiei o leapșă, trebuie să continui același titlu, nu?

      Delete
  2. Reguli sunt intotdeauna, de aplicat nu prea se aplica, adica nu se trece la sanctiunea descalficarii.
    Link nu dau unii pentru ca se pricep, ca romanul la fotbal si politica, toti la SEO. Stiu ei ca te puncteaza Google pentru niste chestii si te depuncteaza pentru altele. Si apoi mai e Page Rank-ul si pozitia in Zelist si... Profesionisti SEO, ti-am zis :))
    De acord cu tine in mare parte insa la un concurs din asta in care speri la doua-trei lnkuri si oferi un breloc nu vad rostul jurizarii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Păi stai să ne înțelegem... vorbeam de concursuri serioase! Că dacă oferi un breloc nu poți avea așteptări! Așteaptă VideoBlogul de vineri, și vei vedea mai bine la ce mă refer!

      Delete
    2. Și legat de SEO.. nu intru în detalii că eu nu fac nimic pentru asta și tot am vizite de pe google.. ba prea multe! Chiar mă gândeam să fac ceva ce n-ar face nimeni în veci: să opresc indexarea google! Încă mai dezbat mental problema asta.

      Delete
    3. Sa opresti indexarea Google si sa scrii pentru cine?

      Delete
    4. pentru cei ca tine, care intră de pe feed, cei care intră tastând adresa în browser, cei care mă cunosc și intră de bunăvoie pe site, nu fiindcă au găsit ceva pe google :D

      Cei care dau click pe un status sau pe un link în mail, cei care dau click pe un link de pe facebook sau oriunde a mai ajuns link-l paginii mele.

      Delete
    5. Dar n-am să fac asta fiindcă, deși majoritatea lucrurilor sunt scrise/spuse/filmate pentru cei apropiați, mai fac și chestii de interes general, care aș vrea să fie găsite prin motoare de căutare.. așa că e o dilemă mare...

      Delete
    6. Eu nu as face asta pentru ca (sper sa nu se supere nimeni) pun mai mult accent si apreciere pe calitatea simpla de om interesat de un subiect decat pe cea de om care scrie pe un blog. Si, in mare parte, cei care urmaresc un feed, sunt cei care au si blog.

      Delete
    7. Am spus că doar m-am gândit... și mă gândesc... :D Nu cred că am s-o fac vreodată... deși am avut și blogul restricționat acum multă vreme (se intra pe bază de invitație) deci nimic nu e surprinzător

      Delete
  3. Draga prietene, asa regulament la foarte putine concursuri vei vedea! Nici macar nu imi gasesc cuvintele pentru a mai adauga ceva relevant. Multumesc pentru leapsa! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu știu dacă voi vedea la vreunul :D

      Cu plăcere, așteptăm părerile tale pe tema dată :)

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...